top of page

[목회서신] 평생학습을 통해 지속적으로 성장하는 지혜 | Wisdom for Continuous Growth Through Lifelong Learning


성장하는 것보다 더욱 중요한 것은 지속적으로 성장하는 것입니다. 성장한다는 것은 쉬운 일이 아닙니다. 성장한다는 것은 발전(發展)한다는 것입니다. 이전보다 더욱 향상(向上)되고 있다는 것을 의미합니다. 성장한다는 것은 변화하고 성숙하고 있다는 것을 의미합니다. 우리가 경험하는 것처럼 성장이 멈추거나 퇴보하는 일은 고통스러운 일입니다. 성장이 멈춘 것을 침체라고 표현하기도 하고 슬럼프에 빠졌다고 말하기도 합니다.

슬럼프란 운동선수가 자기 실력을 제대로 발휘하지 못하고 저조한 상태가 길게 계속되는 것을 의미합니다. 슬럼프가 오래가는 것은 좋은 일이 아닙니다. 가능한 한 빨리 슬럼프에서 빠져나와 실력을 최대한 발휘할 수 있어야 합니다. 사람들에게 이전보다 더욱 발전된 모습을 보여줄 수 있어야 합니다.

하나님은 퇴보가 아니라 진보하길 원하십니다. 히브리서는 믿음으로 산다는 것은 뒤로 물러서는 것이 아니라고 강조합니다. “나의 의인은 믿음으로 말미암아 살리라 또한 뒤로 물러가면 내 마음이 그를 기뻐하지 아니하리라 하셨느니라”(히 10:38). 한국교회는 보수(保守)를 강조합니다. 그래서 진보(進步)라는 말 자체를 싫어합니다. 보수는 새로운 것이나 변화를 적극적으로 받아들이기보다는 전통을 옹호하며 유지하는 것을 의미합니다. 반면에 진보란 정도나 수준이 나아지거나 높아지는 것을 의미합니다. 그런 의미에서 진보는 결코 나쁜 것이 아닙니다. 심각한 문제는 진보가 나쁜 방향으로 변화하는 데 있습니다. 하나님의 창조질서를 무시하는 것과 생명을 경시하는 진보는 잘못된 진보입니다.

C. S. 루이스는 “진보란 단순한 변화를 의미하는 것이 아니라 더 나은 방향을 향한 변화를 의미하는 것이다.”라고 말합니다(『순전한 기독교』, 39쪽). 사도 바울은 그의 사랑하는 영의 아들에게 모든 일에 전심전력하여 그의 진보를 사람들에게 드러나게 하라고 권면합니다. “이 모든 일에 전심전력하여 너의 진보를 모든 사람에게 나타나게 하라”(딤전 4:15, 개역한글). 이 말씀 속에 나오는 “진보”를 개역개정은 “성숙”이라고 번역했습니다. 또한 새번역과 현대인의 성경은 “발전”이라고 번역했습니다.

우리는 진보에 대한 잘못된 개념을 바로잡을 필요가 있습니다. 무조건 보수와 거꾸로 나가는 것을 진보라고 생각한다면 진보에 대해 오해하고 있는 것입니다. 그것은 잘못된 진보입니다. C. S. 루이스의 말을 경청할 필요가 있습니다. “우리는 모두 진보를 원합니다. 그러나 진보한다는 것은 우리가 가고자 하는 그곳에 점점 더 가까이 간다는 뜻입니다. 방향을 잘못 잡으면 아무리 앞으로 나아가도 원하는 곳에 다가갈 수 없습니다. 잘못된 길로 접어들었을 때에는 그 자리에서 돌이켜 올바른 길로 되돌아가는 것이 진보입니다. 그러니까 이 경우에는 가장 먼저 되돌아가는 사람이 가장 진보적인 사람인 셈이지요.”(C. S. 루이스, 『순전한 기독교』, 홍성사, 60쪽). 회개(悔改)란 올바른 대상과 방향을 향해 되돌아가는 것을 의미합니다.


좋은 의미에서 예수님은 정말 진보적인 분이십니다. 예수님 당시에 유대인들은 이방인을 개처럼 취급했습니다. 그래서 이방인과 함께 식사하는 것을 금했습니다. 여성의 인권을 인정하지 않았습니다. 어떤 랍비는 아내가 빵을 굽다가 태우기만 해도 이혼이 가능하다고 가르쳤습니다. 숫자를 셀 때도 여인들의 숫자는 포함시키지 않았습니다. 하지만 예수님은 모든 사람을 하나님의 형상을 따라 지음 받은 존귀한 존재로 대하셨습니다. 바울은 예수님 안에서 남자와 여자, 주인이나 종, 유대인과 이방인이 하나라고 강조했습니다(갈 3:28). 모두가 “약속대로 유업을 이을 자”라고 강조했습니다(갈 3:29). 복음은 진정한 의미에서 진보입니다.

마르틴 루터가 종교개혁을 한 것은 놀라운 진보였습니다. 면죄부만 사면 연옥에 있는 가족이 천국으로 들어간다는 그 당시 가톨릭 사제들의 가르침은 잘못된 진보였습니다. 루터는 성경으로 다시 돌아가는 진정한 진보를 외쳤습니다. 그것이 종교개혁입니다. 그것이 진정한 보수입니다. 하나님께로, 성경으로, 본질로, 믿음으로, 은혜로, 돌아가는 것이 진정한 진보이며, 참된 회개입니다.

저는 평생학습을 통해 지속적인 성장을 추구해 왔습니다. 지속적인 발전을 추구해 왔습니다. 발전(發展)이란 더 낫고 좋은 상태나 더 높은 단계로 나아가는 것을 의미합니다. 가장 중요한 발전은 성품의 발전입니다. 고상한 인격을 형성하는 것보다 더 소중한 것은 없습니다. 우리가 소유한 모든 것을 다 내려놓을 때가 되어도, 우리가 형성한 아름다운 성품은 우리 곁을 떠나지 않습니다. 우리 믿음도 발전해야 합니다. 우리의 역량도 발전해야 합니다. 하나님은 우리가 예수님의 장성한 분량이 충만한 데까지 성장하길 원하십니다(엡 4:13). 평생학습을 통해 지속적으로 성장하는 한 분 한 분이 되시길 빕니다. 성장한다는 것은 아름다운 일입니다.




목양실서 강준민 드림




Wisdom for Continuous Growth Through Lifelong Learning


More important than growth itself is the idea of continuous growth. Growing is not an easy endeavor. Growing means development and improvement, surpassing what we were before. Growth denotes change and maturation. Just as we experience, coming to a halt or regressing in our growth can be a painful process. It is often described as depression or being in a slump.


A slump refers to an extended period during which an athlete struggles to perform at their peak, consistently delivering subpar results. Prolonged slumps are less than ideal, and it is crucial to break free from them as swiftly as possible to unlock one's full potential. The goal should be to present an enhanced version of oneself, surpassing the previous performance.


God desires progress, not regression. The book of Hebrews emphasizes that living by faith means moving forward, not retreating. “But my righteous one will live by faith. And if he shrinks back, I will not be pleased with him” (Hebrews 10:38). In South Korea, the church often emphasizes conservatism, which tends to be averse to the term “progress.” Conservatism prioritizes upholding tradition over actively embracing new ideas or changes. On the other hand, progressives signify improvement and advancement in various aspects. In this sense, progress is not inherently negative. The real issue lies in progress that leads in the wrong direction, such as when it disregards God's created order and devalues life. Such progress is misguided.


C.S. Lewis said, “Progress means not just changing, but changing for better.” (from Mere Christianity). The Apostle Paul, in his letter to his beloved spiritual son, urges Timothy to give his all in everything so that his progress may be evident to all. “Be diligent in these matters; give yourself wholly to them, so that everyone may see your progress” (1 Timothy 4:15). In this verse, "progress" is translated as "mature" in the Revised Korean Version. Additionally, New Translation and the Korean Contemporary Bible translate it as "advancement."


We need to correct our misconceptions about progress. If we think that progress is simply going in the opposite direction of conservatism, we are misunderstanding what progress truly means. That is a misguided form of progress. We should heed the words of C.S. Lewis, who said, "We all want progress. But progress means getting nearer to the place you want to be. And if you have taken a wrong turning, then to go forward does not get you any nearer. If you are on the wrong road, progress means doing an about-turn and walking back to the right road. In that case, the man who turns back soonest is the most progressive man" (C.S. Lewis, Mere Christianity). Repentance means turning back towards the right target and direction.


In a positive sense, Jesus was indeed a progressive figure. During his time, the Jewish people often treated Gentiles like animals and imposed strict restrictions on dining with them. Women's rights were not recognized. Some rabbis even taught that a wife could be divorced for burning the bread while baking. Additionally, women were often excluded from official counts. However, Jesus treated all people as dignified beings created in the image of God. The Apostle Paul emphasized that in Christ, there is no distinction between male and female, master and slave, Jew and Gentile (Galatians 3:28). He stressed that all are "heirs according to the promise" (Galatians 3:29). The Gospel, in its truest sense, represents progress.


Martin Luther's religious Reformation was indeed a remarkable form of progress. The teaching of the Catholic priests at the time, implying that one could purchase their family’s release from purgatory through indulgences, represented a misguided form of progress. Luther called for genuine progress by advocating a return to the Bible, which lay at the heart of the Reformation. In doing so, he embodied true conservatism. Returning to God, the Bible, the essence, faith, and grace represents genuine progress and a form of repentance.


I have been dedicated to lifelong learning to achieve continuous personal growth. I have consistently pursued development, which represents progress toward a better state or a higher level. The most essential form of development is the cultivation of one's character, which is truly invaluable. Even when we let go of all our possessions, the noble character we have nurtured remains with us. Our faith requires ongoing growth, and our capabilities must advance. It is God's desire for us to mature to the whole measure of the fullness of Christ (Ephesians 4:13). I aspire that, through lifelong learning, each of us maintains a path of continuous growth. This journey of growth is truly beautiful.





Joshua Choon-min Kang from Pastorate

Comments


bottom of page